تفاوت‌های جشنواره چهل‌ودوم نسبت به دوره‌های پیشین جشنواره

۱- دانش آموز محوری با هدف تقویت فعالیتهای گروهی در سطح مدرسه با تغییر جدول زمان بندی جشنواره در هفته فرهنگ و هنر از ۷ لغایت ۱۲ بهمن ماه همزمان با آغاز جشنهای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انتظار است مدارس در هفته فرهنگ و هنر که در آستانه جشنهای پیروزی انقلاب اسلامی می باشد با خلاقیت و هنرنمایی دانش آموزان مشارکت برون دستگاهی حضور پررنگ اولیا و همکاران مدرسه سعی می کنند توانمندی های دانش آموزان را در رشته های مختلف فرهنگی و هنری به نمایش بگذارند.

۲- امسال بخش ویژه هفته فرهنگ و هنر در جشنواره پیش بینی شده است و از بهترینهای این بخش تقدیر خواهد شد. مدارس با ارسال یک نماهنگ پنج دقیقه ای از فرایند برگزاری جشنواره از اجرای هفته فرهنگ و هنر در سطح آموزشگاه خود امکان حضور در جشنواره چهل و دوم را دارند. استان ها نسبت به اعلام هدایتگر و چگونگی دریافت آثار هماهنگی لازم را به عمل آورند.
هر استان ۶ مدرسه برگزیده شامل ۲ اثر از دوره ابتدایی دوره اول متوسطه ۲ اثر و ۲ اثر از دوره دوم متوسطه را با ارائه مستندات کامل اجرای مرحله در آموزشگاه به دبیرخانه کشوری مستقر در استان اصفهان ارسال می نماید و بعد از بررسی ۶ مدرسه برگزیده کشوری انتخاب و به ترتیب دو مدرسه جایزه ۵۰ میلیون تومانی دو مدرسه جایزه ۳۰ میلیون تومانی و دو مدرسه جایزه ۲۰ میلیون تومانی تعلق خواهد گرفت.
در این بخش سایر مدارسی که امتیاز لازم را کسب ننمایند (۱۸۶ مدرسه و هر مدرسه ۳ نفر جمعا ۵۵۸ نفر) تقدیر وزارتی و هر استان نیز ۱۰ مدارس فعال شرکت کننده را تقدیر استانی و هر منطقه آموزش و پرورش ۲۵ مدارس شرکت کننده را تقدیر منطقه ای بعمل می آورد.

خیلی مهم با توجه به اهمیت این بخش ضروری است ؛ با حضور مدیر کل محترم استان ها و تشکیل جلسه شورای معاونین نسبت به اجرای دقیق هفته فرهنگ و هنر در سطح مدارس با نظارت مستقیم معاون پرورشی و فرهنگی استان برنامه ریزی صورت پذیرد و روسای ادارت نواحی مناطق و شهرستانها مستقیما این فرایند را در سطح مدارس نواحی و شهرستان پیگیری نمایند.

۳- در دوره دوم متوسطه و در رشته های اعلامی بخش دستی و تجسمی رشته هایی که مقابل آن عبارت از طریق کانال معرفی شده به دبیرخانه کشوری ارسال میشود قید شده است به صورت تفکیکی و پوشه بندی شده توسط کارشناسی محترم فرهنگی هنری اداره آموزش و پرورش منطقه جمعبندی و بدون داوری مستقیم اثر را به کانال های معرفی شده توسط دبیرخانه کشوری ارسال مینماید و پس از داوری در صورت کسب امتیاز در این دوره به عنوان مربی یار کانون به استانها معرفی خواهند شد اسامی دانش آموزان برگزیده شرکت کننده در این بخش با اعلام دبیرخانه کشوری ضمن دریافت لوح تقدیر در صورت تایید نهایی توسط مراجع ذیصلاح و گذراندن دوره تخصصی در کانونهای فرهنگی تربیتی استان مربوطه گواهی مهارت و تدریس در کانون های فرهنگی تربیتی را دریافت خواهند نمود.

۴- دریافت آثار در بخشهای آفرینشهای ادبی هنری رسانه و فضای مجازی به صورت دوره تحصیلی می باشد.

۵- با هدف پشتوانه سازی و تقویت جشنواره ، برخی رشته ها در دوره متوسطه اول تا سطح کشور ادامه می یابد.

۶- توانمندسازی مربیان مدارس توسط دبیرخانه های سه گانه کشوری به صورت حضوری و غیر حضوری در رشته های مرتبط پیش بینی و اعلام می گردد.

۷- برگزاری اختتامیه توسط سه دبیرخانه کشوری در استان اصفهان رشته های هنرهای آوایی و هنرهای دستی و تجسمی ، استان فارس رشته های آفرینشهای ادبی، رسانه و فضای مجازی استان همدان رشته های هنرهای نمایشی خواهد بود.

۱۰- مربیان فنی می بایست از نیروهای رسمی آموزش و پرورش باشند و به کار گیری نیروی فنی آزاد و نیروهای غیر رسمی در تمام مراحل مجاز نمی باشد.