درباره جشنواره فردا

به نام خداوند لوح و قلم

حقیقت نگار وجود و عدم

مسابقات فرهنگی و هنری از فعالیتهای تربیتی است که به رشد و شکوفایی استعداد و افزایش سطح آگاهی دانش آموزان کمک شایانی میکند. در این مسابقات دانش آموزان با هدایت و نظارت مربیان و استادان حاذق به رقابتی سالم میپردازند و با فرهنگ و هنر ملی ایرانی و اسلامی آشنا می شوند.

نزدیک به نیم قرن است که این مسابقات در سطح مدرسه منطقه، استان و کشور برگزار می شود، بسیاری از چهره های سرشناس و شاخص فرهنگی و علمی کشور از دل این مسابقات سر برآورده و در عرصه های فرهنگ و هنر می درخشند.

این مسابقات ابتدا به مسابقات هشتگانه امور تربیتی معروف بود دانش آموزان در رشته های قرآن و نهج البلاغه ادبی هنرهای دستی و تجسمی هنرهای آوایی هنرهای نمایشی کتاب خوانی و نشریه دیواری با هم به رقابت می پرداختند. با گذشت زمان و ایجاد ضرورت های جدید این مسابقات رشد کیفی و کمی یافتند و اکنون در ۷ بخش ادبی، پژوهشی کتاب خوانی و کتاب پژوهی رسانه و فضای مجازی هنرهای آوایی هنرهای نمایشی و فیلم کوتاه دانش آموزی هنرهای دستی تجسمی و بیش از ۷۰ رشته برگزار می شوند. دانش آموزان سراسر کشور همزمان با آغاز بهار تعلیم و تربیت با توجه به علاقه و توانمندی خود برای شرکت در یک رشته از مسابقات فرهنگی و هنری در سطح مدرسه ثبت نام میکنند این هنرمندان کوچک که میباید قدر بینند و بر صدر نشینند در مدارس با یکدیگر رقابت کرده و آثار برگزیده شان به مرحله منطقه ای راه پیدا می کند؛ در منطقه در مرحله حضوری هنرنمایی کرده و برگزیدگان به استان معرفی میشوند. در اردیبهشت ماه هر ساله ادارات فرهنگی و هنری استانهای سراسر کشور پس از راستی آزمایی و برگزاری مسابقات حضوری آثار برگزیده را به دبیرخانه غیر حضوری کشوری ارسال میکنند.

داوری مسابقات در مرحله کشوری به صورت غیر حضوری و حضوری است در مرحله غیر حضوری داوران محترم با توجه به شاخصهای مشخص شده در نمون برگ های داوری آثار دانش آموزان را بررسی کرده و آثار برگزیده را برای حضور به مرحله کشوری معرفی می کنند. در مرحله حضوری (کشوری) کارگاههای آموزشی ارائه اثر راستی آزمایی از طریق خلق و تولید اثر جدید و نهایتاً داوری برگزیدگان مرحله کشوری را مشخص خواهد نمود. همزمان با برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری کارگاههای آموزشی نیز جهت ارتقاء و افزایش مهارت دانش آموزان برگزیده کشوری تشکیل میشود.

این مهم زمانی تحقق می یابد که مدارس ما در برنامه ریزی های خود متناسب با علایق و استعداد دانش آموزان فعالیتهای فرهنگی و هنری را پیش بینی نمایند و با تشویق نفرات برتر زمینه را برای ارتقای سطح آگاهی و رغبت دانش آموزان دیگر فراهم آورند و در سطح منطقه استان و کشور نیز با برگزاری کارگاههای آموزشی به رشد و پرورش استعدادهای سازان ایران اسلامی کمک نمایند.

به منظور در دسترس بودن و روشنگری بیشتر مسابقات بر آن شدیم تا شیوه نامه مسابقات و جشنواره های فرهنگی و هنری دانش آموزی را در مجموعه ای مدون گردآوری نماییم. کتاب راهکارنامه مجموعه ای است از دستورالعمل ها که در آن مسابقات فرهنگی (ادبی، پژوهشی کتاب خوانی و کتاب پژوهی رسانه و فضای مجازی و مسابقات هنری هنرهای آوایی هنرهای دستی و تجسمی و فیلم و هنرهای نمایشی) معرفی شده است. در هر فصل ابتدا گزین گفته هایی متناسب با کارشناسی مربوط آورده شده و سپس ذیل هر عنوان ابتدا اهمیت و ضرورت مسابقه سپس در صورت لزوم کلیات، مفاهیم و تعاریف قرار گرفته است شرایط عمومی و اختصاصی مسابقه ذکر شده و در پایان نمون برگ ها نمون برگ مشخصات فردی و عمومی و نمون برگهای داوری در مرحله غیر حضوری و حضوری قرار دارند. ضمناً به منظور کاربری آسان سی دی نمون برگ ها ضمیمه کتاب می باشد؛ در ابتدای کتاب اسناد فرادستی چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی، نقشه جامع علمی کشور، اهداف علمی آموزشی و فرهنگی هنری آموزش و پرورش جمهوری اسلامی و راهکارهای سند بنیادین آموزش و پرورش) به تناسب وظایف و اهداف اداره فرهنگی و هنری و همچنین تاریخچه اداره فرهنگی و هنری آورده شده است تا راهنمای علاقه مندان به این گونه برنامه ها و مسابقات باشد.

بدون شک اگر زحمات دلسوزانه همکاران حوزه تعلیم و تربیت به ویژه مدیران مربیان و معاونین پرورشی رؤسای ادارات فرهنگی و هنری کارشناسان حاذق و کاردان بخشهای مختلف فرهنگی و هنری نبود مطمئناً درخت پربار تعلیم و تربیت به ثمر نمی نشست و شاداب نمی ماند. امید است شاهد رقابتهای پرشور و سازنده فرزندان عزیزمان باشیم.

تاریخچه اداره کل فرهنگی و هنری

امور تربیتی قبل از انقلاب اسلامی ابتدا به عنوان اداره کل در معاونت آموزشی وزارت ایجاد و انجام فعالیتهای فوق برنامه را تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به عهده داشت این داره کل در ابتدای انقلاب اسلامی جهت تربیت دینی و سیاسی دانش آموزان و جلوگیری از فعالیت عناصر ضد انقلاب در نظام آموزشی ایران به فعالیت پرداخت سالهای ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۱ دوره ارتقاء تشکیلات و فعالیتهای امور تربیتی بود و اداره کل فرهنگی و هنری و اداره کل اردوها و فضاهای پرورشی و دفتر مرکزی کانونهای فرهنگی و تربیتی ذیل معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت فعالیت داشتند. از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۹ با توجه به تحولات محیطی طرح تلفیق فعالیتهای آموزشی و پرورشی در سال ۱۳۷۹ به تصویب رسید. سال ۱۳۸۱ با اجرای طرح تعمیم امور تربیتی و حذف معاونت پرورشی از ساختار وزارت آموزش و پرورش اداره کل فرهنگی و هنری به دفتر برنامه ریزی امور فرهنگی و مشاوره تغییر نام یافت و ذیل ساختار معاونت آموزش متوسطه فعالیت نمود. در مورخ ۱۳۸۵٫۰۷٫۲ قانون احياء معاونت پرورشی و تربیت بدنی به تأیید مجلس شورای اسلامی رسید اداره کل فرهنگی و هنری با نام دفتر توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری اردویی و فوق برنامه فعالیت مجدد خود را آغاز نمود و در سال ۱۳۸۸ به اداره کل ارتقاء یافت. در سال ۱۳۸۹ فعالیت های مشاوره و امور تربیتی به این اداره کل اضافه گردید. مجدداً در سال ۱۳۹۱ مشاوره و امور تربیتی از این اداره کل منفک و به دفتر فرهنگی و هنری تبدیل گردید، سرانجام در سال ۱۳۹۳ با تفکیک و مستقل شدن اداره برنامه ریزی اردوها و فضاهای پرورشی و ایجاد یک اداره جدید، این دفتر به اداره کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی تغییر نام یافت و تاکنون به همین صورت باقی مانده و فعالیت میکند.

اسناد بالادستی مرتبط با برنامه های فرهنگی و هنری

چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی

جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی در علم و فناوری با اتکال به قدرت لايزال الهی و با احیای فرهنگ و برپایی تمدن نوین اسلامی ایرانی برای پیشرفت ملی گسترش عدالت و الهام بخشی در جهان کشوری با ویژگیهای ذیل خواهد بود.

  • توانا در تولید، توسعه علم و فناوری و نوآوری و به کارگیری و دستاوردهای آن
  • پیشتاز در مرزهای دانش و فناوری با مرجعیت علمی در جهان

نقشه جامع علمی کشور

اهداف کلان نظام علم و فناوری کشور

  • دستیابی به توسعه علوم و فناوریهای نوین و نافع متناسب با اولویت ها و نیازها و مزیت های نسبی کشور انتشار و به کارگیری آنها در نهادهای مختلف آموزشی و صنعتی و خدماتی
  • ارتقای جایگاه زبان فارسی در بین زبانهای بین المللی علمی
  • گسترش همکاری در حوزه های علوم و فناوری با مراکز علمی معتبر بین المللی هدف بخشی نظام علم، فناوری و نوآوری کشور
  • تقویت قدرت تفکر و خردورزی
  • پرورش استعدادهای شغلی و پدید آوردن آینده شغلی برای برآوردن نیازهای جامعه
  • دستیابی به سطح دانش و مهارت نیروی کار کشور متناسب با معیار جهانی و در جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه و بازار کار داخلی و بین المللی

اهداف کلی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

اهداف علمی آموزشی

  • تقویت روحیه تحقیق، تعقل و تفکر بررسی و تعمق، نقد و ابتکار
  • شناخت پرورش و هدایت استعدادهای افراد در جهت اعتلای فرد و جامعه
  • توسعه علوم و فنون و مهارتهای مورد نیاز فرد و جامعه
  • پرورش روحیه کتاب خوانی و مطالعه
  • پرورش روحیه مشارکت و همکاری در فعالیت های گروهی

اهداف فرهنگی هنری

  • شناخت، پرورش و هدایت ذوق و استعدادهای مختلف هنری و زیبایی شناسی
  • شناخت هنر اسلامی و هنرهای ملی و جهانی مناسب
  • پرورش روحیه حفظ میراث فرهنگی، هنری و تاریخی
  • ایجاد زمینه های دوستی در بین دانش آموزان نقاط مختلف کشور و آشنایی با آثار برگزیده یکدیگر
  • پرورش روحیه تلاش سازندگی تعاون و تعهد سیاسی و اجتماعی به منظور توسعه علوم فنون و مهارت های مورد نیاز فرد و جامعه
  • بالابردن سطح آگاهی دانش آموزان و آشنا نمودن آنان با روشهای صحیح نقد و نقادی
  • ایجاد شخصیت متعادل با عنایت به علایق و نیازمندیهای متفاوت دانش آموزان در جهت اعتلای فرد و جامعه
  • تقویت ایمان معرفت دینی و ترویج فرهنگ و تمدن اصیل جامعه اسلامی ایران
  • پرورش روحیه مشارکت جویی، مسئولیت پذیری تعامل و همدلی بین دانش آموزان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت
  • ایجاد رقابت سالم و غنی سازی اوقات فراغت در قالب شناخت و آموزش فرهنگ، هنر آداب ، رسوم و سنن مطلوب جامعه اسلامی و بهره گیری از تجارب ارزشمند گذشتگان و پاسداری از میراث فرهنگی و معنوی کشور
  • توسعه و تقویت زمینه های بهبود تصمیم سازی با مشارکت تمامی اعضا و مجموعه های نظام تعلیم و تربیت.

اصول و سیاست ها

  • توجه به اصل مدرسه محوری و تکریم شخصیت دانش آموزان
  • جلب مشارکت و همکاری آگاهانه و فعال دانش آموزان مدیران، معلمان، مربیان و سایر ارگانها و سازمانها
  • تأکید بر کارآمدی و اثر بخشی برنامه ها و فعالیت ها
  • بهره گیری از شیوه های غیر مستقیم و تجربه های سازنده برای انتقال مفاهیم و تقویت هویت ملی اسلامی دانش آموزان
  • توجه به سهولت صرفه جویی و جامعیت برنامه ها
  • توجه به این اصل که مسابقه یک وسیله است نه هدف
  • تأکید بر آموزش قبل و بعد از اجرای مسابقه